نسل دوم زنان مهاجر در سوئد


نسل دوم زنان مهاجر در سوئد

image

 نسل دوم مهاجرین ساکن سوئد با حفظ نسبى موازین مورد قبول فرهنگ اجدادى و گزینش داده‏ها و امکانات اجتماعى و فرهنگى جامعه نوین، تدریجا علاوه بر یافتن جایگاهى مشخص، به سمت‏حضور فعال منطقى در جامعه سوئد حرکت مى‏کند.

  به گزارش خبرگزاری زنان ؛ زنان در اکثر جوامع بشرى بستر انتقال فرهنگ مى‏باشند. نسل اول و دوم زنان مسلمان ساکن سوئد با کوشش براى حفظ معیارهاى عقیدتى، از این امر مستثنى نیستند و "حجاب" بارزترین نمود و نشانه تمایل به زندگى و احترام به جامعه نوین همراه با حفظ معیارهاى اخلاقى است.

دختران مهاجر تبار (محجبه و غیرمحجبه) ساکن سوئد نسبت‏به آینده خود امیدوارند و برخلاف تصورات، به هیچ وجه پدیده‏هایى سرکوب شده نیستند. اغلب خانواده‏هاى مهاجر تبار سعى فراوانى دارند تا فرزندانشان با دستیابى به تحصیلات عالى، به عنوان عضوى فعال در جامعه نوین فعالیت داشته باشند.

توجیه منطقى حقوق متقابل زنان مهاجر
روزنامه کثیر الانتشار آفتون بلادت. (سوسیال دموکرات) که پرفروش ترین نشریه روزانه منطقه اسکاندیناوى محسوب مى‏شود، همزمان با تعطیلات تابستانى مدارس و فصل کار موقت و بخصوص با توجه به مباحث و مناظراتى که در خصوص "بیگانه ستیزى" و رشد "گرایشات نژادپرستانه" در طول سال گذشته در سوئد مطرح بود، گزارشات بخش "زنان" روزنامه در روزهاى اول تا سوم مردادماه را به درج گزارشات مفصلى از ماحصل مصاحبه، گفت و گو و آمار تهیه شده از نظرات دختران جوان مهاجر تبار از ۱۹ کشور مختلف جهان اختصاص داده است.

"آفتون بلادت" در کوشش براى حفظ "توازن"ها و "ضوابط" روزنامه نگارى جامعه سوئد، علاوه بر درج نظر دخترانى که آزادى مطلق را مى‏پسندند، با چاپ عکس دختران نوجوان محجبه، نظرات آنان را درباره پوشش، آزادیهاى فردى، آزادى انتخاب همسر به چاپ رسانده و به صورتى موزون و موجه، نسل دوم دختران مهاجر تبار (اعم از مسلمان و غیرمسلمان) را نسلى معرفى کرده که همانند همسن و سالهاى "بومى" خود، به وظایف متقابل اجتماعى خود آگاه است.

در این گزارشها، دختران خارجى تبار، افرادى تحصیلکرده، آگاه به اهداف زندگى خود و داراى موازین فرهنگى و اخلاقى غیرمتعارض با فرهنگ جامعه جدید معرفى شده‏اند.

حربه‏یابى مغرضین علیه اسلام و حجاب

گزارشهاى مفصل و مسلسل روزنامه "افتون بلادت" در توجیه و تشریح رشد اجتماعى مهاجرین، بخصوص "زنان و دختران مهاجر تبار مسلمان" در جامعه نوین، براى گروهى از مغرضین گران آمده است.

روزنامه "داگنزنیهتر" (لیبرال) یکى از گزارشهاى اجتماعى شماره ششم مرداد ماه ۷۸ خود را با انتخاب عنوان " چرا روسرى سر کردن (حجاب) ممنوع نباشد؟" به گفت و گو و نقل نظرات "اسرین محمدى" دختر ۲۳ ساله ایرانى الاصلى که اظهارات دو سال پیش وى علیه اسلام و بانوان مسلمان، با واکنش بسیار تند جامعه مسلمانان سوئد مواجه شد، اختصاص داده است.

اسرین محمدى در پى سخنان افراطى علیه زنان مسلمان ایران، در سال ۱۹۹۷، به یک "طعمه لذیذ تبلیغاتى براى مطبوعات و رسانه‏هاى مغرض تبدیل شد.

گزافه‏گویى علیه فرهنگ اسلامى ، مطلوب مغرضین
چنین به نظر مى‏رسد که "گزافه گویى" یک فرد، براى مقابله با تاثیرات احتمالى گزارشهاى روزنامه "افتون بلادت" از یک طرف و "حمله روانى به مسلمانان ساکن سوئد" مطلوب مغرضین است. اسرین محمدى، در بخشى از گفت و گوى خود با روزنامه "داگنزنیهتر" در ادامه حملات سابق به "حجاب" و فرهنگ بانوان مسلمان ساکن سوئد، به وجود "مقررات و ممنوعیتهاى گسترده و متنوع در سوئد اشاره کرده و گفته است که:

"در سوئد مقررات و ممنوعیتهاى بسیار زیادى وجود دارد. چرا ممنوعیتى براى روسرى سر کردن تعیین نمى‏کنند. البته نه به این معنى که فرد روسرى‏دار (محجبه) زندانى شود، بلکه وى را وادار به پرداخت ۲۰۰ کرون جریمه نقدى نمایند و به او بگویند که دیگر با روسرى از خانه بیرون نرو".


درج نظرات "غیردموکراتیک" نظریه پرداز منتخب روزنامه "داگنزنیهتر" در ارتباط با "حجاب" به عنوان بخشى از فرهنگ غنى اسلامى که به طور ملموس در کشور سوئد و در میان زنان مسلمان، رو به گسترش است، در قبال گزارش روزنامه ارگان سوسیال دموکراتها که به جذب آراى سیاسى اقشار و آحاد مختلف مردم توجه دارند، قابل توجه است. آفتون بلادت که پرفروشترین نشریه روزانه شمال اروپا محسوب مى‏شود، با انتخاب عنوان نقل قولى "من خودم همسرم را انتخاب مى‏کنم"، علاوه بر درج نظرات چند دختر نوجوان مسلمان و غیرمسلمان مهاجر، پاسخ دختران جوانى را که والدین آنها از ۱۹ کشور مختلف (غالبا اسلامى) به سوئد مهاجرت کرده‏اند، به سؤالات اجتماعى و فرهنگى روزنامه به چاپ رسانده است.

پاسخ دختران نوجوان خارجى تبار که از دید بسیارى از مغرضین و افراد بومى بیگانه ستیز، در هاله‏اى دورتر از فضاى عادى جامعه زندگى مى‏کنند و مایل به زندگى فعال در جامعه نوین نیستند، میزان بیگانگى جامعه بومى نسبت‏به دیدگاه واقعى آنها را نشان مى‏دهد.

سؤالات، آیا:
۱- به تبار خود افتخار مى‏کنى؟ بله، ۱۰۰%
۲- با دوستان سوئدى رفت و آمد دارى؟ ۵/۵۲% بله، ۵/۴۷% خیر.
۳- خانواده درباره ازدواجت تصمیم مى‏گیرند؟ ۲۰% بله، ۵/۷۲% خیر. ۴- روابط جنسى قبل از ازدواج قابل قبول است؟ ۵/۲۷% بله، ۵/۷۲% خیر.
۵- تاکنون به فکر تغییر نامت‏به اسم سوئدى بوده‏اى؟ ۱۰% بله، ۹۰% خیر.
۶- کاریابى برایت‏به اندازه یک سوئدى سهل است؟ ۲۸% بله، ۷۲% خیر.
۷- توسط عضوى از خانوده، تاکنون کتک خورده‏اى؟ ۵۰% بله، ۵۰% خیر.
۸- به تحصیلات مورد علاقه رسیده‏اى؟ ۹۵% بله، ۵% خیر.
۹- تابه حال به علت تعلق ملى تمسخر شده‏اى؟ ۵% بله، ۹۵% خیر.
منبع : سفارت ج.ا.ا استکهلم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد