کارکرد فنون تبلیغات در جنگ نرم
گرداب- تبلیغات از جمله واژگانی است که برداشتهای متفاوت و گاه متعارض و متضاد از آن میشود. در یک سوی آن میتوان اطلاعرسانی و آگاهیبخشی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مشاهده کرد که بر صفحه جراید، مطبوعات، صفحات وب یا تصاویر تلویزیونی یا بر روی امواج رادیویی نقش میبندد و در سوی دیگر بزرگنمایی یا کوچکانگاری و فریب و دگرگونسازی حقیقت و ارائه چهره وارونه از واقعیت را به نظاره نشست.
تأثیرپذیری ارکان فکری و رفتاری افراد در سنین مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان از الگوهای عرضه شده در تبلیغات مختلف، مسئلهای است که توجه بسیاری از ارباب دانش را به خود مشغول ساخته است. این مقاله، با مفروض شمردن کاربست فنون تبلیغات در رهیافتهای جنگ نرم، ابعاد مختلف آن را به اجمال شناسایی و بررسی میکند. بیتردید، توجه به کارکردهای اجتماعی جنگ نرم از ضرورتهایی است که نیازمند پژوهشهای بنیادی و اساسی محققان و اندیشمندان علوم اجتماعی است.