![]() | توضیحات قدیانی درباره تجمع مقابل مجلس | ![]() |
رئیس بسیج دانشجویی در مصاحبه ای با فارس ، ضمن اشاره به خطای فاحش مجلس هشتم در نادیده گرفتن جایگاه و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تأکید کرد: اکثریت تشکل های دانشجویی در تجمع مقابل مجلس به این غفلت اشکال داشتند و کسانی که شعارهای انحرافی دادند، بسیار معدود بودند.متن این مصاحبه به شرح ذیل است: ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، بفرمایید در تابستان امسال برنامههای محوری بسیج دانشجویی چیست؟ - قدیانی: بسم الله الرحمن الرحیم؛ برنامههای تابستانی بسیج دانشجوئی متأثر از راهبردهای سالانه آن در برنامهریزی است. امسال دو راهبرد اساسی کادرسازی و مقابله با جنگ نرم در رأس برنامهریزیهای سازمان بسیج دانشجویی قرار گرفته است و طبیعتاً برنامههای تابستانی نیز با این دو سرفصل کلی تنظیم شده است. در عرصه کادرسازی، امسال 3 هزار دانشجوی بسیجی به مدت یک ماه دوره مبانی اندیشه اسلامی یا «طرح ولایت» را شروع کردهاند که به صورت متمرکز برگزار میشود. سطح مقدماتی همین دوره در 30 استان کشور به استعداد 5 هزار نفر نیز در حال برگزاری است؛ علاوه بر آن چند دوره تخصصی و موضوعی را نیز در حال اجرا داریم که نمونه آن دوره بیداری اسلامی، نخبه پروری سیاسی و طلیعه حکمت و غربشناس است؛ در کنار این برنامهها در دو عرصه، اردو برگزار کردهایم که یک عرصه آن اردوهای جهادی و خدمترسانی است که حدود 30 هزار دانشجو در آن حضور دارند و عرصه دوم اردوهای به سوی غرب کشور است که حدوداً 15 هزار نفر در آن شرکت میکنند. آقای قدیانی، دانشجویان در تاریخ 2 تیر 89 تجمعی در مقابل مجلس شورای اسلامی داشتند که در اعتراض به مصوبه وقف دانشگاه آزاد بود؛ ترکیب این تجمع چگونه بود و چه اهدف مشخصی را دنبال میکرد؟ - قدیانی: در آن تجمع همه اتحادیههای سراسری دانشجوئی و بسیج دانشجوئی شرکت کرده بودند که متأسفانه برخی رسانهها و حتی برخی از نمایندگان مجلس چنین عنوان کردند که این تجمع در مخالفت با دانشگاه آزاد و مجلس شکل گرفته است؛ تشکلهای دانشجوئی برای امورات فرعی معمولاً به میدان نمیآیند؛ آن تجمع فقط در اعتراض به بیتوجهی طراحان آن مصوبه به فرامین مقام معظم رهبری صورت گرفت؛ مسئلهای که اظهر منالشمس بود؛ وقتی صراحت کلام مقام معظم رهبری و حتی حضرت امام (ره)، جغرافیای تعاملی شورای عالی انقلاب و مجلس را مشخص کرده است و نمایندگان محترم مجلس نیز از آن آگاه بودند، بسیار متعجب شدیم که برخی نمایندگان مجلس با نام اصولگرائی، دست به چنین خطای فاحشی میزنند و علیرغم پذیرش اخطار قانون اساسی توسط ریاست مجلس، باز هم از سخن مقام معظم رهبری عبور صورت میگیرد؛ چطور دانشجوی انقلابی و مسلمان میتواند این صحنه را ببیند و ساکت بنشیند؛ شاید از نگاه برخی، تشکل خوب، تشکلی است که در خدمت منابع گروهی یا تشکل مرده باشد چرا که عدهای تشکل پویا را برای اهداف خود مضر میدانند لذا از هر اتهام ناروایی فروگزار نکردند. فکر نمیکردید تجمع شما در راستای فشارهای جناحی و گروهی رقبای سیاسی ارزیابی شود و عدهای گمان کنند که این مسئله در چارچوب اختلافات درون جناحی و جناحی طراحی شده است؟ - قدیانی: چنین نگاهی نمیتواند دانشجویان مسلمان و عدالتخواه و انقلابی را زمینگیر کند؛ آنان به تکلیف خود عمل میکنند و اگر منتظر تحلیلهای حزبی و جناحی باشند و یا از زاویه دید آنان برنامههای خود را تنظیم کنند، دیگر تشکل مستقل و آرمانخواه نیستند؛ همین تشکلها در مقابل اقدامات دولت نیز بارها به میدان آمدهاند؛ بیانیهها، مواضع و تجمعات دانشجوئی را در قضیه آقای مشایی یا در تعلل یک هفتهای ریاست جمهوری در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری و اعتراض به برخی از مواضع فرهنگی دولت ببینید؛ آنگاه خواهید یافت که انصاف در بخشهایی از سیاستمداران جامعه ما گم شده است و همه چیز را از دایره تنگ جناحی تحلیل میکنند. در آن تجمع شعارهایی هم داده شد که بعضاً مورد انتقاد قرار گرفت، آیا این شعارها با برنامهریزی طرح شد و تشکلها مسبب آن بودند؟ - قدیانی: خیر. کسانی که با روحیات و اعتراضهای دانشجوئی آشنایی دارند این مسئله برایشان قابل درک و هضم است. دانشجو دوست دارد رادیکالترین شعارها را بدهد؛ همیشه اینگونه بوده است. در آن تجمع تریبون اصلی در اختیار تشکلها بود اما دو سه هزار دانشجو را نمیشد به صورت فرد، فرد کنترل کرد؛ ما شعارهای انحرافی عده بسیار معدود خصوصاً درباره کلیت مجلس را رد میکنیم و قبول نداریم چون معتقدیم مجلس عصاره ملت و در رأس امور است. اما این ربطی به تشکلهای دانشجویی ندارد. قوای جمهوری اسلامی ایران را باید ورای افراد و اشخاص دید؛ ما بخش زیادی از عملکرد مجلس هفتم در دو سال گذشته را قابل قبول میدانیم و از آن تشکر میکنیم اما سخت معتقدیم کوچکترین اشتباه به اسم اصولگرائی قابل بخشش نیست. باید از تجربههای گذشته درس بگیریم و نقد درون گفتمانی را از دستور کار خارج نکنیم. آیا نقدها و حتی هجمههایی که به تشکلهای دانشجوئی و خصوصاً بسیج دانشجوئی وارد شده است را تاکنون پاسخ دادهاید یا درصدد پاسخ هستید؟ - قدیانی: همانطور که توضیح دادم ما بخشی از شعارهای حاشیهای را قبول نداریم و دفاع نمیکنیم اما نقدها چیز دیگری بود. اکثر افرادی که به آن تجمع نقد داشتند به دنبال ساختن عقبه رازگونهای برای آنان بودند یعنی فکر میکردند جریانی یا اشخاصی از بیرون جنبش دانشجوئی، هدایت آن تجمع را به عهده دارند؛ البته کسانی که در محیطهای دانشجوئی رفت و آمد دارند، میدانند که تا دانشجو اقناع نشود وارد میدان نمیشود اما قضاوتهایی که صورت گرفت، واقعاً جفا به بهترین جوانان کشور بود؛ برخی برای آرامش یا توجیه خود و برای فرار از مکافات عمل خویش، بدون رعایت تقوی اتهاماتی را وارد کردند، این اتهامات زیبنده نبود. افرادی از مجلس مانند آقایان بادامچیان، ابراهیمی، رهبر، مطهری، دلخوش و چند نفر دیگر اتهاماتی را نسبت دادند و پشت پردهای را برای این تجمع درست کردند که اصلاً توقع آن نمیرفت. نباید این افراد دانشجویان را آلت دست این و آن بدانند و با تحلیلهای حزبی و جناحی حاشیه را برجستهتر از اقدام سؤالبرانگیز خود کنند؛ ما این اظهار نظرها را غیر منصفانه میدانیم و حق پیگیری آن را محفوظ خواهیم داشت. در خصوص واکنش به شعارها نیز باید بگویم حتی اگر چند شعار غیر قابل قبول نیز سر داده شد که زیبنده نبود عین این شعارها از تریبون مجلس شورای اسلامی و رادیو سراسری مجدداً تکرار شود؛ به نظر ما این اقدام در راستای برجسته کردن حاشیه و کم رنگ کردن متن است. تشکلهای دانشجویی چنین اقداماتی را در مورد دورههای پیشین مجلس شورای اسلامی نیز انجام دادهاند یا این تجربه اول بوده است؟ - قدیانی: بله؛ یکی از تجمعات، تجمع خودجوش هزاران دانشجو در مقابل مجلس ششم در حمایت از نامه مقام معظم رهبری به ریاست وقت مجلس در راستای قانون مطبوعات در سال 1379 بود که مثل همین تجمع، برخی از اصلاحطلبان آن را در راستای رقابتهای جناحی تفسیر کردند اما در اراده دانشجویان تأثیر نداشتند چون دانشجویان فکر میکردند تکلیف خود را انجام دادهاند. شخص رئیس مجلس شورای اسلامی نیز یکی از معترضین به آن تجمع بود و برخی شعارهای مطرح شده در آن تجمع، علیه وی بود؛ آیا رئیس مجلس را نیز در تهیه آن طرح مقصر میدانستید یا از مدیریت وی گلایهمند بودید؟ - قدیانی: ما ریاست محترم مجلس را از مدیران توانمند و با هوش نظام میدانیم؛ خدمات مؤثر ایشان به کشور و انقلاب در سالهای متمادی بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل است که سطح توقع نیز از وی بالاست؛ نقد دانشجویان به دو مسئله درباره ایشان بود که یکی فوریت طرح و نحوه ورود طرح به مجلس و دیگری نوع برخورد با اخطار قانون اساسی بود. این به معنی نادیده گرفتن بقیه زحمات و تلاشهای ایشان و دیگر نمایندگان محترم نیست. |